Meer continuïteit


Stel dat het noodlot toeslaat en u al uw data kwijt raakt? Kan uw bedrijf er dan weer bovenop komen? En wat als u een hele week niet zou kunnen werken? Laat u niet verrassen en wees voorbereid!

Bedrijfscontinuïteit

Hoe snel moet uw bedrijf na een incident weer operationeel zijn? En hoeveel data mag u maximaal verliezen?

File vs. image backup

Wilt u een selectieve backup op basis van files en folders of een fotokopie van het gehele systeem?

Lokaal of in de cloud

Kiest u voor lokale backup om snel te kunnen herstellen of voor de veiligheid van backup in de cloud?

Van backup naar bedrijfscontinuïteit


Dat informatie goed beschermd moet worden is duidelijk, maar over de beste manier wordt verschillend gedacht.
Wij combineren het beste van twee visies.

Is mijn data veilig en kan ik het terugkrijgen in geval van storing? Kijkt u alleen naar een backup, dan is het antwoord “ja”.

Maar als we kijken naar bedrijfscontinuïteit dan gaan we echter een stapje verder: hoe snel kan ik mijn bedrijf weer operationeel krijgen na een storing? (Recovery Time Objective (RTO)). En hoeveel data mag ik maximaal kwijt zijn om grote problemen te voorkomen? (Recovery Point Objective (RPO)).

Bedrijfscontinuïteit

File backup vs. image backup


Welke methode past het best bij uw organisatie?

File/Folder backup

Met een file/folder backup maakt u een backup van individuele bestanden en mappen. Met deze ‘selectieve’ methode kiest u zelf wat u in geval van nood terug wilt krijgen. De backup kan lokaal of in de cloud zijn. De totale omvang van een dergelijke backup is relatief klein en de kosten zijn dan ook relatief laag.

Wanneer de volledige serveromgeving hersteld moet worden na bijvoorbeeld brand of hardware-falen, dan duurt herstel veel langer. U moet in dat geval het volledige systeem opnieuw opbouwen. Zo moeten het besturingssysteem en alle software-applicaties opnieuw geïnstalleerd en geconfigureerd worden voordat u de bestanden en mappen kan terugzetten.

Image backup

BackupEen andere optie is de image-based backup. Hierbij wordt een ‘fotokopie’ gemaakt van de hard drives, met daarin alle inhoud van de harde schijf, data, apps en instellingen.

Na een grote storing kan alle data snel hersteld worden op nieuwe hardware. Zodoende is het bedrijf veel sneller weer operationeel. Dit type heeft meer opslagcapaciteit nodig en is vaak duurder, maar biedt de meest complete backup.

Backup: lokaal of in de cloud?


Beide opties brengen voordelen, maar ook risico’s met zich mee. Voor een snelle hersteltijd is een lokale backup perfect. De data is dichtbij, kan snel en eenvoudig teruggezet worden naar de originele locatie en het bedrijf kan snel door. Maar wat als de stroom uitvalt? Of het backupapparaat niet meer functioneert? Of als het gestolen of stukgegaan is?

Backup in de cloud lijkt dus de beste optie. Toch is ook dit riskant want u kunt de benodigde bandbreedte niet controleren. Herstelacties zijn vaak complexer en kosten veel tijd. Tot slot kan zelfs de cloud dienst weigeren.

Een mix tussen beide opties is daarom het antwoord: een hybride-cloud oplossing. Uw data wordt eerst gekopieerd en opgeslagen op een lokaal backupapparaat. Zodoende kunt u snel en eenvoudig een backup herstellen als er iets mis gaat. Vervolgens wordt uw data echter ook nog eens gerepliceerd naar de cloud. Zo bent u dus in alle gevallen verzekerd van de benodigde backup.

Cloud

Hoe krijgt u gegarandeerd betere resultaten uit uw IT?


Leer van onze unieke kijk op IT investeringen en resultaten.

  • Bel ons gerust op 038 38 57 57 9 voor een vrijblijvend gesprek.
  • Stuur een e-mail naar [email protected].
  • Gebruik het formulier en wij bellen u zo snel mogelijk.
  • Wij helpen u graag.

Contact formulier


Succesvol groeien met IT


Wij helpen u productiever werken met leerzame artikelen uit onze blog.

Veilig werken

Veilig werkenDit jaar hebben wij het servicepakket Veilig Werken geïntroduceerd. Dit is een totaal pakket om het werken op uw PC of laptop…


ISO certificering

ISO certificeringMet slimme tools kun je op het gebied van veiligheid een heel eind komen, maar een tool is just a fool. De…


Nieuwe medewerker: Niels de Vries

Nieuwe medewerker: Niels de VriesBegin dit jaar hebben we onze servicedesk uitgebreid met een nieuwe medewerker. Sinds 1 februari werkt…


Naar onze blog